">

">

ايه رأيك في مدونتي ؟؟ علشان تعرفو أنا أد ايه متواضعه !!

ايه رأيك في مدونتي .."علشان تعرفو أنا أد ايه متواضعه"


هنا يكف قلمي عن النزيف .. هنا يتجدد جرح جديد .. ليبقى جرح حاول الكثير منا كتمه .. لكنه أعلن الانهيار .. وفاض على دنيا المحال .. كان الأمل في تلك القافلة الراحله .. وقد ذهب .. وترك بقايا رماد انسان انتهى به الزمن .. فكلها في النهايه آلام تسكن دواخلنا تلتحفنا تارة ونلتحفها تارة .. ندفنها في لحد وندفن معها .. ولكن الألم يولد في القلوب الوفيه .. ويموت في قلوب الخائنين .. وهذه هي الحياة .. فصول قد تبدأ بفرح .. وتنتهي بألم .. ولكن هناك أشخاص .. كل فصولهم ألم .. معادلة سهلة الحل .. صعبة النتيجه ..

لـــظــــــروف خـــارجــــه عن ارادتــــي التعليقـــــــــات بـــــقــت فــــــووووووووووووق

20 يوليو، 2010



التاج ده انا نشرته من سنه بالظبط .. والهدف من اعاده النشر هو الاهداء .. اول ما جالي كنت جديده لسه معرفتش ادبسه لحد

بالاضافه للاهداء .. انا عامله مسابقه .. وهنشر احسن 3 اجابات على التاج .. ملحوظه محبطه .. انا حاجزه المركز الاول

لاني شوفت اجابات للتاج  معتقدش هيكون في زيها (احباط بقى) .. ملحوظه كمان .. اعتقد ان المركز الاول مكرر برضه تقريبا محجوز

عليكم بقى وعلى المركزين التاني والتالت ههههههههههههههه وطبعا الجايزة مغريه الناجح هينول شرف نشر تاجه عندي

        ( متواضعه كالعاده) طبعا زي مانتو واخدين بالكم من اول ماتدخلو المدونه ان التواضع مالي قلب صاحبتها هههههههههه

                                                     
                                           ..........................................................................................................



بيقولو ان التاج ده هديه




مع انه تدبيسه سوده




والتاج ده أهداهوني الدكتور هيثم




وربنا يقدرني وألم كام درجه




يدخلوني مرحله تالته حتى




*** *** *** *** *** *** *** ***




بـــــــســــــــــمـ الله نــــــبــــــدأ




**** **** ****




(1)


........




من أنت ؟؟






اسمي مروة


عندي 18 سنه و5 شهور وكام يوم


طالبة في جامعة المنصورة


كلية العلوم - قسم الكيمياء


نجحت الحمد لله وراحه سنه تالته


بحب الناس وبحب الحب


والحمد لله دلوقت بقيت معقده مش بحب حاجه


ومن صغري بتمنا ان كل الناس تبقى كويسه وفرحانه


( وده في المشمش طبعا )




(2)


........




ماذا تفعل هنا ؟؟






واضح طبعا ان قدرتي على التدوين أقل من المتوسط بشويه


فأكيد يعني أنا مش هنا لأني بحب الكتابه


لكني تلقيت دعوه من أحد المدونين الموهوبين للمرور بمدونته


وكنت وقتها مش أعرف يعني ايه مدونه


وعجبتني الفكره


حبيت اتبادل المعلومات


وأخلي المدونه جنتي على الأرض وعالمي الخاص




(3)


.........



إسرائيل تقصف كل جنوبٍ ممكن بحثاً عنك ، أي شمالٍ تقصد ؟؟







يا لهوووووووي


والنيلة دي عاوزه مني أنا ايه ؟؟؟؟


وبعدين بتقصف !!!


يعني بتهدم بيوت وتموت ناس وكده !!!


أنا عملا بالمثل القائل


(وقوع البلا ولا انتظاره)


فأنا هلبس حزام ناسف وأروح أسلم نفسي


وأهو الواحد ياخد منهم تلاته أربعه وهو بيستشهد


لكن مش ههرب أبدا


لأني بصراحه مش فيا أعصاب للرعب ده




(4)


.........



أنت مكلف بحذف حرفٍ من حروف العربية ، أي حرفٍ تحذف ولماذا ؟؟؟





أنا ؟؟؟؟؟؟؟


لا عشت ولا كنت


دي لغتنا الجميلة


وبعدين أنا محذفش حرف ذُكِر في القرآن الكريم ونطق به المولى سبحانه وتعالى


بس ان كان ولا بد


ممكن أحذف كلمة بحالها


نفسي أحذف كلمة (آآآآآه) من قاموس البشريه



(5)


..........



لو قدر لك أن تدخل السجن ، فما القضية التي تود أن تدخل بها إليه ؟؟


قتل الكذب , وأد الخيانه

لكن للأسف الجريمتين الي أحب أعملهم لا يعاقب عليهم القانون

بس لو ضروري

ممكن أدخل ظلم في أي قضيه


مش هتفرق كتير





(6)


..........



متى اكتشفت نفسك ؟؟

أنا شخصيا بدأت في اكتشاف نفسي من 5 سنين
ايه ده

السؤال ده بيجزم اني خلاص اكتشفت نفسي


لما بدأت أهتم بالرسم وحسيت بقا ان ليا لازمه في الدنيا

ولسه أديني بكتشف






(7)


..........





على مفترق الطريق لافتتان ، إحداهما تشير" إلى حلمك " والأخرى " إلى ما يحلم به الآخرون " إلى أي واحدة تتجه ؟؟

والله مش عارفه

مش عاوزة أكون بكذب ولا أحس اني بتجمل

بس غالبا هتجه لما يحلم به الآخرون لأني هلاقي في رضاهم سعادتي

وأرجع وأقول

في وقتها ربنا العالم

كل موقف ليه ظروفه




(8)


...........




نحن لا نعيش حياتنا بل نتعلم فيها كيف نعيش ، ما تعليقك ؟؟


مقوله اتعلمناها علشان نقدر نهرب بيها من أخطائنا

والي يعيش ياما يشوف

والي مش بيغلط مستحيل يعمل الصح

كلها مقولات صحيحه ميه في الميه




(9)


..........





بجملةٍ واحدة ، اكتب تعريفاً لكل كلمةٍ من الكلمات الآتية (الوطن-الأم-الليل-الحب-أمريكا-المرأة-الصمت-الإنترنت) ؟
بيقولو أمن وأمان بس هو المكان الي طول ما احنا بعيد عنه نبقا أغراب قلب أبيض .. يسع الجميع .. الشخص الوحيد الذي يحبك أكثر من نفسهمقبرة النهار .. مستودع الأحزان القريب الغريب .. أجمل احساس .. أكبر كذبه .. سبب كافٍ للسعاده .. سبب واقعي للبؤسقناع ومال .. خنزير .. حاشر نفسه في كل حاجهنصف المجتمع ، وتربي نصفه الآخر ، أجمل ما في الرجلتحته بركااااااان مدمر .. كثيراً ما أفتقده .. كثيراً ما أهواهسلاح ذو حدين

الوطن :

الأم :

الليل :

الحب :

أمريكا :

المرأه :

الصمت :

الانترنت :




(10)


..........




قيس وعنترة وجميل هم الذين يقولون شعرا ، وليلى وعبلة وعزة صموت ، لم هذا التغيب للمرأة ؟؟
طبيعي يعني



مش هما الي بيروحو يتقدموا

وبعدين مش تغييب ولا حاجه لأن من غيرهم راح الالهام ومبقاش قيمه لقيس ولا عنتره

بس صحيح

قيس وعنتره وعارفينهم

عبله وليلي عارفينهم

مين جميل وعزه دووووووول

شكل معلوماتي تحت الصفر




(11)


..........



إلى أين تمضي كلمات الحب بعد أن تقولها ؟؟

والله مش عارفه اصلي لسه مش قولتها

بس هتروح فين يعني ؟؟

هتروح لصاحب نصيبها تفرحه

وتبقى في ذاكرتي

وهبقا أجاوب تاني بعد التجربه العملي ان شاء الله




(12)


..........



هل تجد علاقةً بين المرأة وقطاع الطرق ؟؟


لا طبعاده حتى المرأه كائن رقيقبس جايز علشان الاتنين وسيلتين لتنفيض الجيوب












(13)


..........




هذا فراق بيني وبينك ، لمن ومتى تقولها ؟؟

عمري ماقولتها


ولا عمري هقولها

مهما حصل

بس بدعي ربنا يوهبني القدره على اني اقولها






(14)


..........



كيف هو غداً ؟؟



الله أعلم

بس بتمنا يكون أحسن








(15)


..........




 

ابوعلى

مصطفى محمد (فك زنقه)

عمرو وائل

عايش ولكن

مي (حلم كان)

اماني (الحلم البعيد)

محمد عبد الرحمن شحاته

أ/ احمد الصعيدي

أ/ سامي (بابي)

قلب فارس

رومنسي

الرئيس

وفي ناس تانيه انا اكيد متلخبطه دلوقت بس هروح اوصل لهم التاج لغايه عندهم

اماااااااا نشوف مين الي هيفوز هههههههههههه


كده خلص التاج

اقعدوا بالعافيه


وأي حد يجي هنا ومش أخد التاج قبل كده مايغلاش عليه
تدبسي مين يا رورو تدبسي مين ؟؟؟؟؟؟

لمن تمرر التاج ؟؟



آآآآآآه

قصدك

لمن تدبس التاج ؟؟


المشكله بس اني لسه جديده في عالم التدوين وممكن أدبسه لحد أخده قبل كده

بس عموما همرره لـ

-

33 Comments:

  1. هيثم مكارم said...
    أول تعليق

    أحجز وبعدين أعلق
    هيثم مكارم said...
    جميل يا مروة يا أحلى ملاك.

    ببساطة إجاباتك تفضح شخصيتك ، براءة وطيبة ومشاكسة كالعادة.

    ربنا يرضى عنك ويزكي نفسك ويرزقك السعادة التي تستحقينها.

    *لا زلتُ مديناً لك بمكافئةٍ يا بنتي*

    كل عام وأنت وأهلك ومن تحبين بخير ، ورمضان كريم.
    micheal said...
    ههههههههه..إجاباتك زي العسل..حلوة اوي الاتنين بينفضوا جيوب الراجل
    عجبني جدا لما قلتي حذف كلمة ااه من قاموس البشرية وتعريفك لكلمة الصمت
    كل سنة وأنتي طيبة
    تحياتي
    لنحيا فى اجواء الحب said...
    دى مش تدبيسة ولا حاجة

    اسئلة جميلة جدا يامروة كان نفسى اعرف اسمك

    كل سنة وانتى طيبة ياجميل

    حالا هلبى الدعوة وهتكون على مدونة خواطرى فى بحور الكلمات

    منى سلام مصرى دائما
    شبه إنسانه .....( سهوره ) said...
    لالالالالالالالالالالالالالالالالالالا


    لالالالالالالالالالالالالالالالالالا

    لالالالالالالالالالالالالالا

    أحتج

    ده استغلال زياد عن حده

    مروة خلينا حبايب

    هههههههههه

    وحشانى
    شبه إنسانه .....( سهوره ) said...
    التاج ده أسئلته صعبه قوووووووووووووى

    هتعب جدا لحد ما أجاوب

    واحنا داخلين على صيام
    promise is promise said...
    مرمر

    وانا بقولك يا مرمر افتكر صحبتى اميره بدلعها دايما بمرمر

    انتى فعلا باين عليك انسانه نقيه جدا وشفافه من جوه
    عجبتنى اكتر ردك لمن تذهب كلمات الحب
    كل سنه وانتى طيبه
    رمضاااااااااااااان كريم
    ليس فقيرا من يحب said...
    اجبات زى السكر يا ميرو

    تسلم ايديك يا جميل

    كل سنه وانتى طيبه وبالف هنا وراحه بال

    رمضان كريم
    Butterfly said...
    اجاباتك حلوه أوى
    بس صعبه عليه بالرغم من انى أكبر منك
    ربنا يسهل لو عرفت أجاوبه هجاوبه :)
    اعشق فى الليل ضوء القمر said...
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    تقبل الله منا ومنك
    ووفقنا للصالحات فى رمضان و بعده
    وجعل عملنا له خالصا متقبلا
    كل سنه و انت طيب
    نهر الحب said...
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    إجابات رائعة تنم عن شخصية ناضجة
    ورائعة الاحساس والمشاعر.
    إجابات جذابة فعلا للقراءة بتمعن وهدوء.

    كل عام وانت بخير وسعادة واتم الله عليك وعلى أسرتك الشهر الكريم بالخير واليمن والبركات

    خالص تحياتى

    نهر الحب
    sweet angel said...
    د/ هيثم
    - - - - -

    ياااااااااااااه

    بسقف لحضرتك أنا

    أخدت المركز الأول بمجهودك الشخصي

    (وش بيغمز بيعينه)
    sweet angel said...
    د/هيثم
    - - - - -

    أنا فيا كل الحاجات الحلوة دي ؟؟

    شكرا ربنا يخليك

    وشكرا لدعائك

    ربنا يارب يتمم جوازك على خير

    وانا لسه في انتظار المكافئه ياوالدي

    مش هنساها خالص

    نورت المدونه
    sweet angel said...
    micheal
    - - - - -
    شكرا لمرورك

    كل سنه وحضرتك بخير

    دام التواصل
    تحياتي
    sweet angel said...
    لنحيا في أجواء الحب
    - - - - - - - - - -

    شكرا لمرورك

    وشكرا على التلبيه السريعه للدعوه

    وكل سنه وحضرتك طيب

    تحياتي

    كن بخير
    sweet angel said...
    سهوره
    - - - -

    معلش ياحبيبتي

    ده عشم بقى

    وبعدين ياستي انا ممكن استناكي لبعد رمضان

    وبعد ماتاكلي الكحك كمان

    هستنا التاج

    واستغلال بقا

    نورتي ياقمر
    sweet angel said...
    الوعد الحق
    - - - - - -

    ياااااااه

    كل دي أسماء دلع ليا !!!

    ربنا يخليكي على المجامله الرقيقه دي

    وكل سنه وانتي بالف خير

    نورتيني

    دام التواصل
    sweet angel said...
    ليس فقيرا من يحب
    - - - - - - - - -

    ربنا يخليكي ياقمر

    عاوزة اشوف التاج عندك

    كل سنه وانتي طيبه

    ربنا يسعد ايامك

    منورة المدونه

    تحياتي
    عاشقة الأحزان said...
    السلام عليكم

    كل سنه وانتى طيبه ياقمر بجد اجابتك قمة فى الروعه بس انا هقولك انا جاوبت عليه قبل كده من حوالى شهرين والله


    وربنا ما يحرمنيش منك انك فاكرانى ودى وسام افتخر بيه

    رمضان كريم حبيبتى وربنا يحقق ليكى كل ما تتمنى

    وادعوكى لزيارة مدونتى التانيه

    منتظراكى


    http://nosaelnosakwanosa.blogspot.com/
    ميرو انتكة said...
    ههههههههههههه ردردوك جميلة قوى يا مروة

    رمضاان كريم يا جميل

    هستناكى فى مدونتى اكيد بما اننا زمل يعنى فى جامعه واحده لا وكمان اسم واحد ههههه

    تحياتى
    mosh 3aref said...
    فعلا ردودك جميله يا حجه سويت
    وسيبك من غير معروف
    اكتبى زى منتى عايزه وفى اى وقت وفى اى مكان

    مدونتك بسيطه بس البوست وكلامك اجمل

    تقبلى مرورى
    sweet angel said...
    butterfly
    - - - - - -

    كل سنه وانتي طيبه

    وشكرا للاطراء على اجاباتي

    وكده حضرتك استلمتي التاج ياقمر

    اشوفه عندك قريب
    sweet angel said...
    اعشق في الليل ضوء القمر
    - - - - - - - - - - - -

    كل سنه وحضرتك طيب

    رمضان كريم
    sweet angel said...
    هعزف لنفسي
    - - - - - - -

    كل سنه وحضرتك بخير

    رمضان كريم
    sweet angel said...
    نهرالحب
    - - - - -

    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

    شكرا جزيلا

    كل سنه وانت بخير

    شكرا لمرورك

    تحياتي
    sweet angel said...
    عاشقة الاحزان
    - - - - - - - -

    وعليكم السلام
    شكرا جزيلا
    اه وانا عرفت انك نزلتيه قبل كده
    يلا بقا خيرها في غيرها

    وكل سنه وانت واهلك ومن تحبين بخير
    بالنسبه للمدونه التانيه انا متابعاها بس مش بيسمح لي الوقت اني اسيب تعليق

    شكرا لدعوتك
    تحياتي
    sweet angel said...
    hasona
    - - - - -

    وعليكم السلام

    رمضان كريم

    أعاده الله علينا وعليكم بالخير واليمن والبركات
    sweet angel said...
    ميرو أنتكه
    - - - - - -

    الله أكرم

    وخدي بقا التاج ده هديه مني ليكي ههههه

    وباذن الله هتلاقيني في مدونتك

    تحياتي
    نورتي المدونه
    sweet angel said...
    mosh 3aref
    - - - - - -
    لا غير معروف ايه بس
    أمال لو كان معروف بقا
    شكرا لثناءك على اجاباتي
    تحياتي لك
    نورت المدونه
    blue-wave said...
    انتى مش بس تنجحى
    انتى تجيبى امتياز مع مرتبة الشرف كمان
    اجابات بجد جميله وواقعيه
    وشجاعه كمان
    سعيد بمرورى هنا
    تحياتى
    sweet angel said...
    blue wave
    - - - - - - -
    يااااااااه امتياز مره واحده
    أنا ممكن آه أجيب مقبول مع مخدة الشرف
    وعموما شكرا جزيلا لرأيك المشجع
    وأنا أسعد بمرورك
    تحياتي
    Asmaa Fathi said...
    إجابتك جميلة

    تدلل علي رقتك

    كل سنه وأنتِ طيبه

    ورمضان كريم

    تحياتي
    sweet angel said...
    asmaa fathi
    - - - - - - -

    شكرا جزيلا ربنا يخليكي

    وانتي طيبه

    الله أكرم

    نورتي المدونه

    دمتي ودام التواصل بيننا

    تحياتي

    كوني بخير

Post a Comment